maandag 20 juli 2015

Onderweg

Na een jaar van voorbereiding zijn we 16 juli eindelijk om 07.45u uit Stellendam vertrokken. Op de eerste dag al flink wat wind en golfslag. We merken dat we nog niet echt een team zijn, door alle nieuwe apparatuur  en onze onervarenheid toch een aantal spannende momenten gehad. Ons doel om Blankenberg in Belgie te halen hebben we bijgesteld om de haven van Breskens voor de nacht op te zoeken. En daarvoor moesten we natuurlijk de Westerschelde op, ook niet echt makkelijk door de stroming en drukke beroepsvaart. Aankomst in de haven om 19.30. We zijn totalloss. Mede door de voorspelde windkracht 6 besluiten we om dag twee in Breskens te blijven en ons nog beter voor te bereiden op de volgende trip.
18 juli om 6.30u  Koers gezet naar Duinkerken. Onderweg wisselend weer maar soms flinke golfslag en windstoten. Blij dat we om 19.40 aan kunnen leggen in de haven al is dat als 3e aan een ander schip. Alle plaatsen zijn vol. Aangezien we het een erg ongezellige haven vinden besluiten we om 's morgens de boot in Calais te leggen.
De 19e vertrekken we om 07.00u naar Calais. We hebben het tripje goed voorbereid. We zijn steeds beter op elkaar ingespeeld en de vertaalslag tussen de papieren- (mijn werk) en digitale (Jos' zijn werk) plotterkaart beginnen we onder de knie te krijgen.We willen de weg naar Calais 'moteren'. Na een aantal stortbuien wordt het weer zo gunstig dat we toch doorvaren naar Boulogne sur Mer. Vanaf Calais de zeilen uit en goed mijlen kunnen maken. Op het laatst wordt het toch weer spannend; de wind neemt flink toe en de golven zijn 2-3 m hoog. Probleem met het grootzeil dat zich niet laat reven.Jos dus de kuip uit om met de hand het grootzeil in te draaien. We zijn blij als we 16.15 veilig in de haven liggen. Die trouwens erg mooi midden in het stadje ligt.
We vinden dat we een dagje vrij hebben verdiend dus maandag 20 juli wordt onze rustdag die we dan natuurlijk wel moeten gebruiken om de problemen met het zeil op te lossen, boodschappen te doen, wassen, de blog bijwerken en nog een aantal kleine klusjes :-)
We zijn trouwens live te volgen via "marinetraffic.com". Als je dan bij 'vessels' de naam Puur6962 intikt kun je precies volgen waar we op dat moment zeilen cq zijn. Ook kun je precies onze afgelegde route zien. Hier een aantal goedweer fotootjes en filmpje. Ik zal de volgende keer proberen om de heftige momenten te filmen....
                                              sluis in Stellendam

deze jongen kwamen we bij Calais tegen